Translation

Exchange Rates

June 14, 2022


American Dollar 3.446 0.17%
Euro 3.594 -0.13%
Jordanian Dinar 4.860 0.17%
British Pound 4.172 -0.51%
Swiss Franc 3.466 0.12%
100 Japanese Yen 2.567 0.40%

Data courtesy of Bank of Israes

סיפורי סין העתיקה

editorial board, 8/12/2009

להקשיב באדיבות לעצה ולביקורת הזולת

קונפוציוס (479 -551 לפה"ס), איש מוסר סיני אשר קבע את כללי ההתנהגות המוסרית המבוססים על שלום, סדר, חכמה, אנושיות, אומץ ונאמנות – איור: ליזה וורניןאחד מתלמידיו של קונפוציוס, זי-סי שמו, הבחין שהמלך ווי אימץ מדיניות שגויה, אך כל שריו העלימו עין ואישרו אותה. זי-סי פנה לאנשי החצר ואמר להם: "ברור לכול שהשליט של מדינת ווי אינו מתנהג כפי שעל שליט להתנהג, וגם איש משריו אינו נוהג כפי שמצופה משר".

גונג-צ'יו יי-זי שאל את זי-סי מדוע הוא אומר זאת, וזי-סי השיב: "כשהמלך חושב שהוא מושלם, איש לו מעז להביע את דעתו. גם אם שליט פועל היטב, אם לא יקשיב ברוב קשב לעצותיהם של אחרים, כאילו שפסל אותן. וכך גם לגבי השרים. אל להם להסכים להחלטה מוטעית או לתמוך בדפוסי חשיבה לא נאותים".

"כך, במקום שיוכל לראות מה נכון ומה מוטעה, מתענג השליט על חנופת נתיניו, בעוד שהשרים, במקום לבחון אם החלטתו של השליט נבונה ואחראית, מחניפים לו בשבחים מגוחכים. שלטון המסתמך על גחמותיו האישיות של השליט יוביל לתסיסה בקרב פשוטי העם והמדינה תאבד את יציבותה".

זי-סי פנה למלך ווי: "גורלה של ארצך נחרץ".

השליט שאל: "מדוע?"

זי-סי השיב: "דבר אינו מתרחש בחלל הריק ללא סיבה. איש מהשרים המשרתים מלך החושב שהוא מושלם, לא יעז לתקן את טעויותיו. המלך ואנשי שלומו חיים באשליה שהם פועלים נכון, ואפילו המשרתים יסכימו לכל דבריו כי שבחים ריקים יתוגמלו ואילו חשיפת הפגמים תחשב לפשע. כיצד ממצב שכזה תצמח טובה כלשהי?"

עקרונות אלה תקפים לא רק למלכים ולשליטי ארצות. אמנם מן הראוי שכל אדם יחתור לשלמות ולא יסתמך על עזרתם של אחרים, אך לעתים קרובות איננו מזהים את טעויותינו שלנו. רק אם נאזין ברוב קשב לעצת אחרים נוכל למזער את הפגמים שלנו וכך להימנע מטעויות חמורות.

פתגם סיני אומר: "האוקיאנוס הרחב אוסף לתוכו את מימיהם של נחלים ונהרות". דעותיהם של אנשים אחרים הן כמו מי הנהרות – כל אדם הסבור כי הוא מושלם כאילו בונה הוא סכר ועוצר בעד המים מלהיכנס לקרבו. האוקיאנוס, גדול ורחב ככל שיהיה, אם תיפסק זרימת המים החופשית מהנחלים והנהרות לתוכו, יתייבש וייעלם.

הבורות והאנוכיות הן הגורמות לאדם לחשוב שהוא מושלם. כדי להתעלות מעליהן, עלינו לזכור תמיד את המידות הטובות המסורתיות ולהוקיר אנשים המצביעים בפנינו על מגרעותינו.

הכתבה המקורית באנגלית