Translation

Exchange Rates

June 14, 2022


American Dollar 3.446 0.17%
Euro 3.594 -0.13%
Jordanian Dinar 4.860 0.17%
British Pound 4.172 -0.51%
Swiss Franc 3.466 0.12%
100 Japanese Yen 2.567 0.40%

Data courtesy of Bank of Israes

משחק המלכים במבט אחר

editorial board, 8/12/2009


הרגלי הוא החלש מכל הכלים אך יש לו יכולת להיות בסוף החזק שבכלים, ובשביל ללכת היטב את דרכו כל שעליו לעשות הוא - להאמין בעצמו – צילום: sxc.huבשחמט, עוד לפני שאנו מבצעים את הצעד הראשון, עלינו להבין לא רק כיצד כל כלי זז, אלא גם מהם החוזקות והחולשות שכל כלי נושא עמו. כל כלי מגיע למשחק עם אופי, וממש כמו בחיים, לכל אופי יש יתרונות וחסרונות. המלך הוא הכלי החשוב ביותר במשחק, מכיוון שמטרת המשחק היא ללכוד את המלך של היריב. העובדה שהמלך הוא החשוב ביותר הופכת אותו גם לחלש ולפגיע ביותר שכן אם יילכד נפסיד את המשחק, ולכן עלינו לגונן ולשמור עליו. המלכה היא הכלי החזק ביותר משום שהיא בעלת טווח התנועה הגדול ביותר. אולם, אם נכניס אותה לזירת הקרב מוקדם מדי יהיה קל לכלים חלשים ממנה להתקיפה. הצריח חזק, אך בשל ריחוקו הוא יכול להיכנס למשחק רק בשלבים מאוחרים. הפרש מבטא את כוח דילוגו בעמדות סגורות בעלות טווח תנועה מצומצם, ואילו הרץ מבטא את שליטתו באלכסונים בעמדות פתוחות בעלות טווח תנועה רחב. אך מיוחד מכל כלי השחמט בעיניי הוא הרגלי.

כדי להקל על השחקן להחליט מתי כדאי להחליף כלי אחד בכלי אחר, נהוגה בשחמט שיטת ניקוד. המלכה שווה תשע נקודות, הצריח חמש נקודות, הפרש והרץ שלוש נקודות כל אחד ואילו הרגלי שווה נקודה. באופן עקרוני יכול הרגלי לנוע צעד אחד בלבד קדימה (חוץ מהפתיחה אז מותר לו גם שני צעדים), ולהכות רק משבצת אחת בכיוון אלכסון קדימה כשפירוש הדבר הוא שאם שני רגלים נגדיים מגיעים האחד מול השני הם ייעצרו עד אשר יוכל אחד מהם להכות כלי כלשהו. תנועתו האיטית והמוגבלת של הרגלי הופכת אותו לכלי חלש ואחרון מבחינת היררכיית הכלים במשחק, אולם בחולשתו טמון גם פוטנציאל גדול. אם הרגלי מצליח להשלים את מסעו הארוך ולהגיע לשורה האחרונה בלוח, הוא יכול להפוך למלכה או לכלי אחר (חוץ ממלך), מצב זה קרוי הכתרה. כלומר, בכל רגלי טמון הפוטנציאל להפוך להיות הכלי החזק ביותר על הלוח.

ההבנה משתלבת גם היטב בפרקטיקה. השיעורים סביב נושא הרגלים הם רבים ומגוונים, אולם ברצוני להתייחס בקצרה לשני מצבים בהם הרגלי מתחיל להוות כוח משמעותי במשחק. המצב הראשון הוא כאשר מול הרגלי אין יותר הפרעה מצד הרגלים של היריב, כלומר, הרגלי שמולו ואלו שיכולים להיות משבצת אלכסונית אליו כבר לא בנמצא. רגלי כזה נקרא "רגלי חופשי" וזאת משום שהדרך אל השורה האחרונה סלולה בפניו. המצב השני הוא רגלי שהגיע לשורה אחת לפני האחרונה. כוחו של רגלי כזה גדול מאוד ואם נוסף אליו רגלי נוסף צמוד בשורה הלפני האחרונה כוחם של שניהם הוא סינרגטי ובמקרים מסוימים יכול אף לעלות על כוחה של המלכה.

רבים מגדולי השחמט התייחסו להיבטים הנוגעים לחשיבות הרגלים במצבים השונים. וילהלם שטייניץ, אלוף העולם הראשון בשחמט, אמר: "כל מסע מוטעה ניתן לתיקון, פרט להתקדמות הרגלי". בשיעוריי אני נוהג לעתים להראות כיצד עקרונות מהשחמט תקפים גם לחיים. שיעור על הרגלים הוא אחד החביבים עליי שכן ניתן ללמוד ממנו על החולשה שבכוח ועל הכוח שבחולשה. אחד מתלמידיי שיתף אותי באחד השיעורים מתובנותיו באמרו כי אמנם הרגלי הוא החלש מכל הכלים אך יש לו יכולת להיות בסוף החזק שבכלים, ובשביל ללכת היטב את דרכו כל שעליו לעשות הוא - להאמין בעצמו.