Translation

Exchange Rates

يونيو 14, 2022


דולר ארה"ב 3.446 0.17%
אירו 3.594 -0.13%
דינר ירדני 4.860 0.17%
ליש"ט 4.172 -0.51%
פרנק שוויצרי 3.466 0.12%
100 ין יפני 2.567 0.40%

Data courtesy of Bank of Israes

كل الوديان تصب في البحر....

هيئة التحرير, 1/5/2009

במשך אלפי שנים זרמו מים צלולים בנחלים בדרכם אל הים, אך במאות האחרונות החל האדם להשתמש במקורות המים כנתיבים להובלת מי השפכים שיצר "כל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא אל מקום שהנחלים הולכים שם הם שבים ללכת", כתב החכם באדם, שלמה המלך (קהלת פרק א, פסוק ז'). ללמדך שהים הוא גדול ושאין סכנת הצפה כאשר מי הנחלים זורמים אליו. אבל כששפכים זורמים בנחלים אל הים, הים אינו גדול מספיק כדי להכיל אותם, והוא מזדהם.

פתיחת עונת הרחצה

ביום שישי ה-24 באפריל נפתחה עונת הרחצה לשנת 2009 בחופי ישראל. למצילים תהייה עבודה מרובה למנוע אסונות, אך גם הם לא יכולים להזהיר אתכם מפני הסכנה הבלתי נראית של זיהום מי הים.

לקראת פתיחת עונת הרחצה 2009 חברו יחדיו עמותת 'צלול', המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות בליווי משרד מבקר המדינה וערכו סיור חופים ארצי. החופים בהם ביקרו היו חוף ארגמן בעכו, חוף הנכים בהרצלייה, חוף הצוק צפון בתל אביב וחוף פלמחים, ליד הקיבוץ בשם זה. ראשי הרשויות הרלוונטיות הוזמנו, אך לא כולם הופיעו.

עלייה משמעותית בזיהום

בשנים האחרונות אנו עדים להתרעות חוזרות ונשנות של משרד הבריאות מפני הסכנה שברחצה עקב זיהום שהתגלה בחופי הים התיכון, באילת, בים המלח ואפילו בכנרת. בשנת 2009, עוד בטרם החלה עונת הרחצה, הייתה כבר עלייה משמעותית במספר מקרי סגירה של חופי רחצה עקב זיהום מי הים.

האם חופים סגורים הם מה שמצפה לנו בעונת הרחצה הקרובה?

עכו – החוף סגור

החופים בעכו סגורים כבר שנתיים בשל הזרמת ביוב עודף מכרמיאל. הביוב הזה עובר טיהור במפעל טיהור שפכים (מט"ש) אך אינו מגיע לרמת טיהור מספקת שעומדת בתקנים של הזרמה לנחל והזרמה לים. במצב של משבר מים חריף היו יכולים מים מטוהרים אלה לסייע בשימוש חוזר כקולחין להשקיה בחקלאות.

אולם יש אור בקצה המנהרה: בעיריית כרמיאל התקבלה החלטה על הרחבת המט"ש, המשרת לא רק את כרמיאל אלא גם יישובים בסביבתה. ההרחבה תיעשה באמצעות "צו לתיקון המעוות" שהוציא משרד התשתיות.

אזור גוש דן מתאושש מקריסה באור יהודה

בתחילת חודש פברואר השנה אירעה תקלה בעיר אור יהודה כשהתפוצץ שם צינור ביוב. כתוצאה מכך וממזג האוויר הסוער באותם הימים, הסכר שהקים באור יהודה ארגון דן לתשתיות קרס, והשפכים החלו לזרום חופשי בנחל איילון עד לים. חופי תל אביב וחופי הרצלייה נסגרו לרחצה ועד היום לא ברור אם הם ראויים לרחצה.

אך לא רק מאור יהודה נפתחה הרעה. בחוף הנכים בהרצלייה יש חשש כי מצנרת ניקוז מי הגשם זורמים מים מזוהמים, ובינתיים החוף סגור. האם יימצא פתרון כבר בעונת הרחצה הנוכחית?

חוף פלמחים אף הוא נפגע

גם חוף פלמחים מזוהם, אף כי לאחר לחץ ציבורי מצד ארגונים לאיכות הסביבה נעשו בנחל שורק עבודות ניקוי וטיהור והוקמו מתקני טיהור שפכים במעלה הנחל. במשך השנים, גם מט"שים בדרכו של נחל זה שהוא אחד הארוכים ביותר בישראל, כמו מט"ש בית שמש או יבנה, אינם עומדים בעומס והחלו שוב להזרים שפכים כמעט גולמיים שמגיעים עד לים בחוף פלמחים.

בזמן הסיור התריע נציג משרד הבריאות כי ימליץ שלא לפתוח את עונת הרחצה בחוף אם לא תופסק הזרמת השפכים ממט"ש העיר יבנה לנחל שורק. בת ים – תקלה במערכת הביוב ואם חשבתם לחפש בבת ים קצת נחת מהים, כנראה שהמצב לא מאפשר זאת. סמנכ"ל עמותת 'צלול' עזר פישלר פנה לשלמה לחיאני ראש עיריית בת ים: "חלפה כשנה תמימה מיום הכרזתה של עיריית בת ים על שדרוג מערכות הביוב בעיר, אך בפועל- דבר לא השתנה וחופי בת ים שוב מזוהמים!"

זרימת אלפי המטרים המעוקבים של ביוב לים התרחשה ככל הנראה בעקבות תקלה בתחנת שאיבה, אשר גרמה לזיהום חמור. עיריית בת ים התחייבה כלפי תושביה עת הצהירה במכתבה מחודש מאי 2008 כי החלו עבודות שדרוג מערכות הביוב בעיר במטרה למנוע תקלות וזרימת ביוב לים. השאלה היא האם יסתיים השדרוג בקרוב ונוכל להדרים לבת ים כדי לרחוץ בים נקי?