Translation

Exchange Rates

يونيو 14, 2022


דולר ארה"ב 3.446 0.17%
אירו 3.594 -0.13%
דינר ירדני 4.860 0.17%
ליש"ט 4.172 -0.51%
פרנק שוויצרי 3.466 0.12%
100 ין יפני 2.567 0.40%

Data courtesy of Bank of Israes

"הכפרים שישנם ואינם" הכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב

هيئة التحرير, 6/12/2009

יעקב מנור, ארלוזורוב 44, כפר-סבא.

                                                                                                     דצמבר, 2009

לכל חברי וחברותי פעילות זכויות האדם והשלום.

ברשותכם אני מבקש לחרוג מהמתכונת הרגילה של הודעות על פעילויות ואינפורמציה. הפעם אני מבקש להפנות אתכם לספר חשוב שיצא לאור בעת האחרונה בהוצאת פרדס שם הספר: "הכפרים שישנם ואינם" הכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב. מחברת הספר- חיה נח, יזמת ותיקה ומוערכת של קואליציות חברתית למאבק באבטלה ובהפרטה, נמנית על מקימי ומתנדבי הפורום לדו קיום בנגב לשוויון אזרחי. הספר הוא המשך לעבודת מסטר מקיפה במח' לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

הספר, פותח לקורא אשנב למתרחש בנגב סביב סכסוך הקרקעות בין בעליהם הבדואים לבין המדינה שעשקה אותם והותירה את רובם מחוסרי קרקע שעליה קיומם.

באיזמל חד מנתחת המחברת את התהוותו של קונפליקט הקרקעות בין הבדואים בנגב למדינה בהיבטים שונים;צבאיים,מנהליים, תחיקתיים, ותהליך היווצרותם והתבססותם של הכפרים שאינם מוכרים בנגב.
הספר, תוצאה של מחקר מעמיק, משמש אוצר בלום של נתונים על הקהילה הבדואית בנגב ומלווה בתצלומי אוויר, מסמכים, מפות ואיורים. הספר נכתב בסגנון קולח ומרתק שווה לכל נפש וגם לאלו המבקשים להעמיק חקור.

להלן קישורית לסרטון של אורי זקהם המתעד את ח'ירבת כסיף כפרם ההיסטורי של בני התראבין דרומית לאופקים. http://www.youtube.com/abuaviv#p/u/1/zYNtKY6hxqw

הספר מוצע למכירה במחיר מיוחד של -.50 ₪. בצרוף -.10 ₪ דמי משלוח המחאות ניתן לשלוח לפקודת: יעקב מנור ת.ד. 1335, כפר סבא, 44113. הספר ישלח בדואר החוזר בברכה, יעקב מנור, טל. 09-7670801, 050-5733276.

להלן הטקסט המופיע על כריכת הספר: לאחר כיבוש הנגב ב-48, נותרו בו רק כ-10-15% מהאוכלוסייה הערבית המקורית. מרביתה גורשה מן הנגב והבדואים הנותרים הועברו ממקומם המקורי, ורוכזו באזור צבאי סגור בבקעת באר-שבע, שהיה נתון תחת ממשל צבאי. כך התאפשרה השתלטות המדינה על הקרקעות שפונו על ידם, וייסודם של למעלה ממאה יישובים עבור יהודים בלבד. בהעדר אפשרות להקים יישובים בדואים עצמאיים, באה לעולם תופעת הכפרים הבלתי מוכרים, הן במקומות בהם חיו מזה דורות והן במקומות שאליהם הועברו. במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20, אפשרה פקודת הסדר זכויות במקרקעין התשכ"ט-1969 לבדואים להגיש תביעות בעלות על קרקעותיהם, שהוכרזו כקרקעות בהסדר. אולם מרבית תזכירי התביעות שהוגשו לא נידונו, והליך ההסדר טרם הושלם. ספר זה מתאר לפרטיו את סכסוך הקרקעות בין מדינת ישראל לבין אזרחיה בבדואים, כפי שנשקף מבעד לסיפורם של שלשה כפרים לא מוכרים בנגב. הוא נשען על לקט עשיר וראשון מסוגו בחקר הכפרים הלא-מוכרים, של מסמכים משפטיים, מפות, תצלומי אויר, קטעי עיתונות וראיונות, והוא חושף את הכלים החוקתיים המשפטיים, והמנהליים ששימשו את המדינה לשללת זכויות הבדואים בקרקע שעליה חיו משך דורות. במקביל סוקר הספר את דרכי ההתנגדות של הבדואים במאבקם על מימוש זכויותיהם בקרקע, והוא מציע על דרכי הפתרון הראויות.
בהקדמה לספר כותב הפרופ' לגיאוגרפיה אורן יפתחאל מעטים המחקרים אשר בדקו את שאלת הבדואים בצורה מעמיקה, שיטתית ואמיצה כמו מחקרה של נח. ספרה מומלץ ביותר. עוד ניתן לקרוא על הספר בקישורית של ההוצאה http://pardes.co.il/viewbook.asp