Translation

Exchange Rates

يونيو 14, 2022


דולר ארה"ב 3.446 0.17%
אירו 3.594 -0.13%
דינר ירדני 4.860 0.17%
ליש"ט 4.172 -0.51%
פרנק שוויצרי 3.466 0.12%
100 ין יפני 2.567 0.40%

Data courtesy of Bank of Israes

כמויות גדולות של "סם האונס" נתפסו לאחרונה

هيئة التحرير, 20/3/2011

תפיסות סמים, ישראל 2010

בישיבת הועדה למאבק בנגע הסמים בינואר האחרון, דיווחו נציגי משרדי הממשלה העוסקים בתחום הסמים על פעילותם. בישיבה נכחו נציגי משטרת ישראל, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד האוצר, מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ממונה מטה ארצי מכס ורשות המיסים ומנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול.

ח"כ יואל חסון פנה אל פקד אושרת אוראל, קצינת מחקר תשתיתי במשטרת ישראל וביקש כי תציג את ההיקף הכולל של תפיסת הסמים בשנת 2010. פקד אושרת אוראל ציינה כי בשנת 2010 נתפסו סמים בכמויות הבאות: "מריחואנה בתקופת ינואר עד נובמבר- היו כחמישה טון... חשיש- כטון. הרואין- 414 קילוגרם, קוקאין- 67 קילוגרם, אקסטזי- 1,200". בנוסף לדברי זאב ציגלברג, ממונה מטה סמים ארצי, מכס ורשות המיסים, נתפסו גם כ- 80,000 טבליות של מטאמפטמין יאבה. טבליות המטאמפטמין יאבה מיועדות לאוכלוסייה התאילנדית, לדברי אושרת אוראל. זאב ציגלברג הוסיף כי "כל התופעה של "יאבה" שהוזכרה פה התחילה אצלנו, כלומר הגילוי הראשון. בדרך כלל זה במשלוחי חבילות ולא בכמויות גדולות, כלבי הסמים מריחים את זה. יש גם את העניין של "סם האונס" שלאחרונה נתפסו כמויות לא קטנות של הסם הזה". לדברי אהוד וולף סם היאבה נפוץ במרכז אירופה, ברומניה, צ'כיה, סלובקיה ועוד. "גם בארצות הברית וגם במשולש הזהב. כאן המזרח התיכון נקי ממטאמפטמין למעט העובדים הזרים התאילנדים."

סם ה"יאבה" הוא למעשה סם מסוכן מאוד, שקיים כבר עשרות שנים ושמו קריסטל מט'. קריסטל מט' הוא רק צורה אחת של סם המטאמפטמין. המטאמפטמין הוא סם לבן גבישי שמסניפים אותו ושואפים אותו דרך האף. השפעות הסם יכולות להימשך עד 24 שעות. מטאמפטמין הוא זול באופן יחסי וקל לייצור מה שהופך אותו לפשוט להשגה. הסם ממכר ביותר ומשתמשים רבים דיווחו שהם התמכרו לסם מהשימוש הראשון. הסם גורם לנזק בלתי הפיך לכלי הדם של הלב והמוח, תת תזונה, אובדן משקל, ריקבון חמור לשיניים, אפתיה, דיכאון, נזק למוח הזהה למחלת אלצהיימר, שבץ ואפילפסיה. מט' מיוצר בדרך כלל במעבדות לא חוקיות. גלולות לריפוי הצטננות מהוות בדרך כלל מרכיב בסיסי ביצור. ה'טבח' המייצר את הסם משלב את המרכיב הפעיל בגלולות יחד עם חומרים מסוכנים ואפילו קטלניים יותר כגון חומצת סוללות, חומרים לניקוי אסלות, וחמרים למניעת קפיאה, על מנת להגביר את חוזקו. מטאמפטמין אינו סם חדש, אף כי הוא הפך לעוצמתי בשנים האחרונות מכיוון שטכניקות הייצור שלו התפתחו. הסם פותח כבר בשנת 1887. הוא שימש את צבא גרמניה וצבא יפן במלחמת העולם השנייה על מנת לשמור את החיילים ערים.מנות גדולות ניתנו לטייסי הקמיקזה היפנים לפני שביצעו את משימות ההתאבדות שלהם.

היו"ר טלב אלסאנע שאל בישיבה את נציגי המשטרה "מה לדעתכם אחוז התפיסות מסך כל ההחדרות ?" פקד אושרת אוראל ענתה "אין לנו יכולת להעריך כמה סמים באמת ניכנסים לישראל" וסנ"צ ד"ר אהוד וולף, ראש מעבדה אנליטית, מז"פ משטרת ישראל ציין כי "בעולם נהוג לומר שזה בין 5% ל- 10%".

במשטרה קיימות יחידות מיוחדות שתפקידן למנוע כניסת סמים לשטח ישראל והן פועלות בגבולות היבשה והאויר, בנוסף קיימת פעילות מודיעין שעיקרה איסוף מידע לצורך איתור מבריחים. היחידות הפועלות בגבולות, על פי סקירה של אושרת אוראל אלו היחידות הייעודיות לאיתור הברחות סמים- יחידה שעובדת בנמל התעופה בן גוריון, יג"י- יחידת גבול ירדן שחולשת על גבול ירדן, מג"ן- מודיעין גבולות נגב, יג"ל- יחידת גבול לבנון שחולשת על אזור לבנון וסוריה.

לדברי סנ"צ ד"ר אהוד וולף, בכל יחידה כזו יש כ- 25 שוטרים סך הכל בסביבות כ- 100 שוטרים שעוסקים ביחידות ייעודיות לתפיסת סמים בגבולות.לדבריו- "מעבר לזה כל היחידות האחרות כמו בימ"רים- היחידות המרכזיות המרחביות, עוסקות בתופעות של פשיעת סמים, הן בסחר והן בהפצה ומכירה ויחידות אחרות שמתעסקות באכיפה כלפי המשתמשים הבודדים. אותם אולי ניתן לחלק לאוכלוסיות השונות, עם הצעירים מתעסקת מחלקת הנוער וזה קהל היעד של הפיצוציות והמועדונים ומשתמשים אחרים מכורים ושאינם מכורים."

נתונים אמיתיים על סמים ואלכוהול בני נוער חשופים לסמים הנמכרים בפיצוציות, מחולקים במועדונים ובמסיבות. על מנת שיוכלו לעשות החלטה נכונה באותו שבריר שניה שבו מוצע להם הסם הם צריכים נתונים אמיתיים על סמים ואלכוהול . "אמור לא לסמים אמור כן לחיים" הנה תכנית חינוך ומניעה קהילתית של ארגון "עולם ללא סמים". תוכנית זאת מופעלת על ידי מתנדבים בכל הגילאים. הפעילויות מעודדות צעירים ומבוגרים, בעזרת נתונים אמתיים לגבי סמים, להחליט להיות נקיים מסמים ואף לעזור לחברה סביבם להיות נקיה מסמים. ארגון "עולם ללא סמים" הינו ארגון לא ממשלתי - NGO- Non governmental organization - הפועל בתחום החינוך והבאת ידע אמיתי על סמים ואלכוהול לילדים ונוער. הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסנטולוגיה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.

קישורים וסימוכין פרוטוקול מספר 47- ישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים, 4 בינואר 2011- "דיווח נציגי משרדי הממשלה העוסקים בתחום הסמים"

תמונות אילוסטרציה. באדיבות red betty black : http://www.flickr.com/photos/17269644@N00/525127121/


http://il.drugfreeworld.org http://www.drugfreeisrael.org/ notodrugs.yestolife@gmail.com ישראל www.drugfreeworld.org כתובת למשלוח דואר : אילת מליס כהן, מסדה 36 חיפה 33075 © כל הזכויות שמורות ל"עולם ללא סמים"- Foundation for a Drug-Free World