Translation

Exchange Rates

يونيو 14, 2022


דולר ארה"ב 3.446 0.17%
אירו 3.594 -0.13%
דינר ירדני 4.860 0.17%
ליש"ט 4.172 -0.51%
פרנק שוויצרי 3.466 0.12%
100 ין יפני 2.567 0.40%

Data courtesy of Bank of Israes

אסתטיקה וטיפוח בעד נגד: ניתוחים קוסמטיים לבני נוער

هيئة التحرير, 6/5/2009

מערכת נענע, בריאות אל הסקיני ג'ינס והאיי-פון מתווספים בשנים האחרונות, גם הטיפולים האסתטיים: ניתוח להדבקת אוזניים, ניתוחי אף, חזה, וכמובן הסרת שיער בלייזר. ילדי המהפכה - בעד ונגד

הרצון להיראות טוב ולשפר את חוש האופנה, בטחון עצמי ירוד וגורמים סביבתיים וחברתיים רבים משפיעים על בני הנוער היום, יותר מבעבר, ועל הרופא המטפל יש לגלות רגישות רבה ולהעניק משקל שווה לנפש ולאיזמל.

לקראת חופשת הקיץ, גוברות הפניות לביצוע טיפולים אסתטיים מקרב בני הנוער. המטופלים מנצלים את החופשה הארוכה על מנת לעבור את הטיפול, להחלים, ולחזור לשגרת חייהם הרגילה. נערים ונערות, מלווים בהוריהם, מגיעים בימים אלה למרפאות ולמכונים השונים ומתעניינים לגבי טיפולים אסתטיים הנחשבים לפופולאריים בקרב הצעירים, דוגמת הסרת שיער, ניתוחי הצמדות אוזניים, ניתוחי אף, הגדלת חזה וכיו"ב.

הגדלת חזה החל מגיל 18 פרסום ד"ר יעקב בר, מומחה בכירורגיה פלסטית, מנתח פלסטי בכיר ב'רשת מרפאות פרופורציה', מוסר כי: "באופן כללי, ההנחיות המקצועיות ביחס להתאמת בני נוער לביצוע ניתוחים פלסטיים, מבוססות על שיקולים פיזיולוגיים ושיקולים פסיכולוגיים כאחד: שני הגורמים חשובים מאוד וחייבים להוות חלק בלתי נפרד מקבלת ההחלטה של המנתח. לכן, חשוב מאוד לבדוק ולוודא שהרופא המנתח מתייחס בכובד ראש ובוחן את האספקטים הפסיכולוגיים והאישיותיים של המטופל, במיוחד כשמדובר בבני נוער. וזאת על אף ולמרות שנדרשת חתימת ההורים לביצוע ניתוח למטופל שגילו מתחת לגיל 18".

לדבריו של ד"ר בר, יש לקחת שיקולים אלה בכל המקרים, החל מניתוח להצמדת אוזניים, המיועד לשיפור המצב במסגרת המראה הקיים, ועד לניתוח אף, שתוצאתו יצירת מציאות חדשה לחלוטין מבחינת המראה. אחד הניתוחים הפופולאריים בישראל הינו ניתוח להגדלת החזה. כשמדובר בנערות יש לקחת בחשבון כי ההתפתחות הפיזיולוגית של החזה מסתיימת בסביבות גיל 18, ולכן אופטימאלית רצוי לבצע ניתוח להגדלת חזה מגיל 18 ואילך. יחד עם זאת, בשנים האחרונות קיים ביקוש הולך וגדל של בנות בגילאים צעירים יותר (החל מגיל 15), בעלות חזה קטן המבקשות להגדילו באמצעות ניתוח. בגילאים אלה ניתן טכנית לבצע ניתוח הגדלת חזה, אולם על הרופא המטפל יש להתייחס לבגרותה הנפשית של הנערה: קיימת חשיבות רבה לבדוק האם ההחלטה מבוססת על רצונה של הנערה, ועד כמה קיימת השפעה של ההורים או לחץ חברתי של הסביבה החברתית וגורמים סביבתיים נוספים המשפיעים על החלטתה.

ד"ר בר מייעץ כי במקרים בהם גודל החזה בגילאי 16-18 סביר, רצוי מאוד שלא לבצע את הניתוח ולייעץ למטופלת לדחות את ההחלטה עד לגיל מאוחר יותר, בו תסתיים ההתפתחות הפיזיולוגית של השדיים. יחד עם זאת, במיקרים אינדיבידואלים, כשהחזה שטוח כמעט לחלוטין, וכשהרופא מתרשם שהנערה בוגרת נפשית, אפשר להתחשב ולוותר על גיל 18 כגיל חוצץ. הנטייה במקרה זה הינה להחדיר שתל קטן יותר, עפ"י העקרון שככל שהשתל קטן יותר כך התוצאה נראית טבעית יותר. יש לזכור, כי בגילאים הצעירים קיימת בנוסף גם מגבלה פיזיולוגית בביצוע ניתוחי הגדלת חזה, היות ובגלל השלב המוקדם בהתפתחות, קיים גבול לגודל "הכיס" שניתן ליצור עבור הכנסת השתל לחזה. אצל נערות המעטפת העורית היא יחסית קטנה ולכן מאפשרת הכנסת שתל בגודל יחסית קטן, של 200-250 סמ"ק.

אף 16

ניתוח אף הינו צעד משמעותי במיוחד מבחינתו של המטופל. מדובר בשינוי של איבר מאוד מרכזי, המעניק מראה חדש לחלוטין לפניו של המטופל. הבקשות לניתוחים מתחילות בגילאי 16-17, כשהיחס בגילאים האלה הוא בד"כ 80% בנות, 20% בנים. חשוב לדעת כי תהליך הגדילה של האף מסתיים בסביבות גיל 16, ולכן רצוי להימנע מהתערבות כירורגית בשלבי הגדילה, ורק לאחר סיום התהליך ניתן להתחיל ולבצע ניתוחי אף.

גם במקרה הנ"ל, קיימת חשיבות רבה לשיקולים הפסיכולוגיים, אשר ישפיעו על החלטת המנתח האם לבצע את הניתוח. על הרופא יש לבחון את הבשלות הנפשית של בן הנוער ולהביא בחשבון נתונים כמו רצונו הכן של בן הנוער בניתוח, ושאינו מושפע מרצונות הסובבים אותו, כגון הורים וחברים. חשובה לא פחות היא הבשלות הנפשית של המטופל ברמה של מוכנות לקבל את השינוי במראה: גילאי העשרה הינם גילאים בהם מתעצבת האישיות ולפיכך צריך המנתח להתרשם פסיכולוגית על המוכנות שלו ועל הסיכון של פגיעה נפשית: השיקול הפסיכולוגי במקרה של ניתוח אף מאוד משמעותי היות ומדובר בשינוי במראה הפנים, וקיימת בגיל זה נטייה לחשוב בקיצוניות של "שחור" ו"לבן", הווה אומר מבחינת המטופל- התוצאה הכי יפה בעולם או הכי מכוערת שיש.

לא רוצה להיות דמבו

"אוזניים בולטות" אצל בני נוער הם מקור לסבל חברתי משמעותי, שפוגע בבטחון העצמי של הנער או הנערה. ניתוח להצמדת אוזניים הינו הפתרון האולטימטיבי. אנטומית, האוזן מגיעה ל-90% מגודלה הסופי בגיל 7, כך שאת ניתוחי הצמדת האוזניים ניתן לבצע כבר מגיל 11. הניתוח הינו חיצוני בלבד שמטפל רק בצורת האפרכסת. גם במקרה זה, חשוב שהמנתח יהיה קשוב לסיבות שבגללן רוצים לבצע את הניתוח ולהיות בטוחים שמדובר ברצון הנער/ה ולא ברצונם של ההורים. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית (אצל ילדים- הרדמה מלאה), כשניתן לחזור הביתה עוד באותו יום, עם אוזניים חבושות.

הזעת יתר תופעה שכיחה אצל בני הנוער המפריעה מאוד לסובלים ממנה, הינה הזעת היתר. לרוב נובעת התופעה כתוצאה מלחץ נפשי או גופני משמעותי. במקרה כזה, היא אינה נעלמת לאחר העלמות הגורם שיצר את הסטרס. יש לציין, כי בעיית הזעת היתר מציקה גם לקהל מבוגר יותר, וגורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה. לא מדובר בבעיה אסתטית קלה וקטנה אשר ניתן לטפל בה באמצעים אחרים, אלא כזו הגורמת לבעיה חברתית קשה, בכל גיל. במהלך הניתוח המטפל בבעיה, ואשר נערך תחת הרדמה מלאה, מתבצעים גירוד ושאיבה של בלוטות הזיעה מבית השחי. יחד עם זאת, ועל אף השכיחות של התופעה, לא מומלץ לעבור את הניתוח לפני גיל 16, שכן מדובר בתהליך טראומטי לגוף.

חלקה כמו תינוק

הסרת השיער הפכה בשנים האחרונות לשכיחה מאוד בקרב הציבור. הרצון לקבלת מראה אסתטי וחלק, גרמה לנהירת הציבור אל עבר המכונים השונים המעניקים את השירות. ד"ר כרמן ברטמן, מנהלת מחלקת הסרת שיער בלייזר ב-'רשת מרפאות פרופורציה' אומרת כי בכל הקשור למועד התחלת תהליך הסרת השיער אצל בני נוער הצעירים, יש לחלק את ההמלצות על פי המין: "לנערות מומלץ להתחיל טיפולים רק לאחר סיום ההתפתחות המינית, כ- 3-4 שנים מיום קבלת המחזור החודשי. במקרה של התחלה מוקדמת שכזו, יתכן ויידרשו יותר טיפולים מהממוצע בגלל שרמת השיעור לא התייצבה עדיין. גם אצל נערים, יש להמתין לסיום הליך ההתבגרות המינית, אשר קורה בשלב מאוחר יותר, בדרך כלל בראשית שנות העשרים שלהם. אצל בנים רמת השיעור משתנה באזורים מסוימים ומתווספת עד שלהי שנות השלושים שלהם. יש חשיבות לאבחון הנכון של רמת השיעור באזור, ולתזמון הנכון של התחלת טיפול באזורים מסוימים, שכן ייתכנו מצבים של צמיחה והוספה במקביל לניסיונות ההסרה. ככלל מומלץ להתחיל טיפול באזורים בהם הצמיחה נראית מרבית ולא בתחילתה".

נתון נוסף אותו יש לקחת בחשבון הינו שבני נוער, עלולים להיות פחות ממושמעים בנוגע לחשיפה בלתי מוגנת לשמש, ומכאן שעלולה להיות עליה מסוימת בגורמי הסיכון בטיפול כגון כוויות, שינויי גוון של העור וכו'. ולכן חובה להבהיר זאת היטב בטרם תחילת הטיפול. כמו כן, טיפולי הפחתת השיער בלייזר/IPL, יכולים להיות לא נעימים או אפילו כואבים. ייתכן ולבני הנוער יהיה קושי מסוים לשאתו, על אף אמצעי העזר כגון ראש מכשיר מקורר, או אוויר קפוא המלווה את הטיפול.

עוד מוסיפה ד"ר ברטמן, שייתכנו מקרים של שעירות גבוהה מסיבות שונות, אם תורשתיות/ משפחתיות, או עקב שיבושים הורמונאליים או אחרים, אשר משפיעים עוד על המתבגרים באופן נפשי, חברתי ואשר עלולים לפגוע באיכות חייהם: במקרים אלו ניתן לשקול טיפול מוקדם יותר תוך בחינת כל היתרונות והחסרונות של ההליך, וההבנה שייתכן והטיפול יהיה ארוך יותר, או יעיל פחות מהממוצע.

בסופו של דבר הטיפול מאוד אינדיבידואלי ומושפע מגורמים רבים וייחודיים אשר את כולם יש לקחת בחשבון במעמד האבחון של הרופא המטפל.